LISAS YOGA​

Min yogaresa började med att min kära mamma tyckte att yoga nog skulle vara bra för mina stela axlar. Det är inte alltid som man som 21-åring lyssnar på sin mamma, men jag är glad över att jag gjorde det denna gång!

 

Nu har jag har 600+ utbildningstimmar i ryggsäcken inom bland annat Hatha yoga, Vinyasa, Ashtanga flow, Meditation & Pranayama, barnyoga och Yinyoga. Just nu går jag dessutom en fördjupningsutbildning på Yogayama i Stockholm och trivs så bra med att fortsätta djupdyka in i denna fantastiska värld där kropp och sinne får samspela. 

Sedan juni 2021 är jag även diplomerad samtalsterapeut och ser fram emot att kombinera yoga, meditaiton och terapi. Genom att använda kroppen landar vi i nuet och det är där vi faktiskt kan nå in till våra djupare lager. 

Från att ha börjat med yoga som träningsform så har jag blivit intresserad av de meditativa, psykologiska och filosofiska aspekterna av yogan. Jag vill bjuda in till en stund för varje individ att komma lite närmare sig själv, genom kroppen och andetaget. 

KIRSTENS YOGA​

 

Jag började yoga för ca 15 år sedan. I början var jag mest ute efter smidigheten i yogapositionerna, eftersom jag såg det som ett bra komplement till min terränglöpning, som då var min huvudsakliga träningsform. När jag började få problem med leder och fick konstaterat tidig artros, blev yogan en riktig stöttepelare för mig. I yogan stärkte jag upp musklerna kring mina leder som därmed avlastades. Yogan blev helt enkelt min medicin.

Regelbunden Ashtangayoga i ett par års tid gjorde mig nyfiken på yogans ursprung samt alla olika sätt att utöva yoga på, så 2013 jag anmälde mig till en yogalärarutbildning i Viryayoga vid Nordiska Yogainstitutet för Josefine Selander. Anledningen till att jag valde denna form av utbildning, var att jag ville lära mig mer om hur man på ett medvetet och hälsosamt sätt utövar yoga.

Viryayoga kan man säga är en metod i utövandet av yogan just med hänsyn till biomekanik, hälsosamt rörelsemönster.

Jag tycker själv om att känna att jag har kroppskontroll och genom Viryayogan känner jag att jag på ett medvetet sätt har lärt mig förstå min egen kropps förutsättningar.

 

Detta är något jag vill dela med mig av, att just du får utöva en medveten yoga utifrån din egna kropps förutsättningar.